Kupujemy auto dla firmy

W wielu firmach samochód to narzędzie ułatwiające codzienną pracę albo wręcz umożliwiające prowadzenie działalności. Trudno wyobrazić sobie współcześnie działające przedsiębiorstwo bez samochodu firmowego. Zakup takiego pojazdu wiąże się jednak z pewnymi wątpliwościami. Przedsiębiorcy zastanawiają się przede wszystkim, czy dokonać zakupu na fakturę czy wziąć auto w leasing. Oba rozwiązania mają, rzecz jasna, swoje zalety i wady. Decydując się na konkretną opcję wartą brać pod uwagę jednostkowe okoliczności.

Samochód na firmę czy leasing?
Kupując samochód na firmę, czyli na fakturę należy liczyć się ze sporym kosztem takiego zakupu. Samochód powinien wówczas zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Podlega on również amortyzacji. Jednorazowo może to być, zatem ogromny wydatek i duże obciążenie dla budżetu firmy. Korzyści podatkowe takiego rozwiązania nie są zbyt duże. Należy mieć świadomość, że wydatek nie może zostać wpisany bezpośrednio w koszty.

Leasing operacyjny wydaje się o wiele korzystniejszy. Pozwala on, bowiem rozłożyć koszty zakupu w czasie. Nie wydajemy jednorazowo dużej kwoty z bieżącego rachunku działalności, a zatem płynność finansowa firmy nie jest aż tak bardzo zakłócona. W przypadku leasingu nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, gdyż samochód nie stanowi majątku firmy. Pojawiają się tu natomiast dodatkowe koszty: opłaty leasingowe i wydatki związane z eksploatacją.

Kryteria wyboru firmowego auta
Przedsiębiorcy szukający aut dla swoich firm kierują się rozmaitymi kryteriami. To, co dla jednych jest kwestią kluczową, dla innych nie ma aż tak dużego znaczenia. Z pewnością do podstawowych kryteriów zakupu samochodu firmowego należą cena, całkowite koszty eksploatacji i bezawaryjność. Właściciele firm zdają sobie sprawę z tego, że auto ma na siebie zapracować, a nie generować dodatkowe koszty. Na dalszy plan schodzą takie cechy samochodu, jak marka, komfort jazdy, wyposażenie, funkcjonalność. Dosyć ważną kwestią jest natomiast wielkość samochodu. Przedsiębiorcy nie chcą przepłacać za duże modele aut, których przestrzeń bagażowa i tak nie zostanie wykorzystana, pragną raczej idealnie dopasować auto do potrzeb.

A może używane?
Mniejsze firmy czy jednoosobowe przedsiębiorstwa z pewnością powinny rozważyć zakup używanego samochodu. Rynek aut z drugiej reki jest obecnie tak duży, że wybór odpowiedniego modelu jest jedynie kwestią czasu i starannych poszukiwań. Należy również dosyć dokładnie określić swoje potrzeby, a w zasadzie potrzeby firmy i jej pracowników. Znając dobrze kryteria wyszukiwania jesteśmy w stanie znaleźć auto dużo sprawniej. Zakup samochodu na rynku wtórnym wiąże się jednak z pewnymi niebezpieczeństwami, o których warto pamiętać. Nie brakuje tu wyjątkowych okazji, które okazują się jednym, wielkim oszustwem oraz naciągaczy, którzy zrobią wiele, aby wcisnąć klientom auto powypadkowe lub w katastrofalnym stanie technicznym.