Zakup używanego auta zagranicznego przez przedsiębiorcę zwolnionego z VAT

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej uprawnia przedsiębiorców do zakupu samochodu w Unii Europejskiej. Nie ma znaczenia czy auto jest nowe czy używane lub czy kupujemy je od osoby prywatnej, a może od osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Taka transakcja wiąże się jednak z pewnymi obowiązkami wynikającymi z ustawy o VAT. Wielu przedsiębiorców zwolnionych z podatku VAT zastanawia się, zatem, w jaki sposób rozliczyć taki zakup.

Czym jest używany pojazd według ustawy o VAT?
Co prawda ustawa, nie podaje żadnej definicji pojazdu używanego, ale dosyć jasno i wyraźnie określa, czym jest pojazd nowy. Możemy, zatem na tej podstawie za używany samochód uznać auto, które ma na liczniku ponad 6000 km lub jest dopuszczone do użytku od co najmniej pół roku. Przez moment dopuszczenia do użytku rozumie się dzień, w którym nastąpiła pierwsza rejestracja pojazdu lub dzień, w którym po raz pierwszy pojazd podlegał takiej rejestracji. Bierzemy pod uwagę datę wcześniejszą.
Aby samochód został uznany za używany, musi przekroczyć tylko jeden z podanych parametrów. Dla przykładu za pojazd używany zostanie uznane auto, które od roku dopuszczone jest do użytku, nawet, jeżeli w ogóle w tym czasie nie wyjeżdżało z garażu.

Zakup samochodu od osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej
Jeżeli drugą stroną transakcji jest osoba nieprowadząca działalności gospodarczej, czyli osoba prywatna, korzystający ze zwolnienia podatnik VAT powinien rozliczyć zakup na podstawie umowy zawartej z tą osobą. Wówczas określenie wartości początkowej środka trwałego, a więc samochodu, nastąpi na podstawie wartości zakupu, która została podana w umowie. Ta sama kwota posłuży za podstawę do naliczania amortyzacji. W umowach z zagranicznymi właścicielami aut kwota zakupu bardzo często podawana jest w walucie danego kraju. Aby określić wartość początkową, należy, zatem zastosować średni kurs waluty.

Obowiązki dotyczące wykupienia OC
Przedsiębiorca kupując auto za granicą nie może zapominać o obowiązkowym wykupieniu polisy OC. Warto wykupić polisę jeszcze tego samego dnia, w którym zakupiony został samochód. Samochody z tablicami wywozowymi zazwyczaj posiadają krótkoterminowe OC. W Niemczech okres ubezpieczenia wynosi np. jedynie 5 dni. Po wygaśnięciu niemieckiego OC, wykupienie polskiej polisy jest koniecznością. Jeżeli daty na umowie sprzedaży i polisie OC będą się różnić, przedsiębiorca może ponieść karę finansową.

Jadąc autem niezarejestrowanym jeszcze w urzędzie, nowy właściciel pojazdu, dysponujący jedynie umową sprzedaży z zagranicznym właścicielem w razie kolizji czy wypadku nie uzyska odszkodowania. Firmy ubezpieczeniowe po mistrzowsku wykorzystują wszelkie zaniedbania ze strony nowego właściciela pojazdu. Warto, zatem bardzo starannie załatwić wszelkie potrzebne formalności. Nieznajomość przepisów nie będzie żadnym usprawiedliwieniem, jeżeli w którymś momencie je przekroczymy, a o to w przypadku zakupu samochodu zagranicznego wcale nie jest trudno. W tym przypadku doskonale sprawdza się polskie powiedzenie „przezorny zawsze ubezpieczony”.